Tankepause nu

Tropsterapi, psykoterapi, kropsbehandling
Fotograf Sjoerd Lammers, Flickr

Hvis du er ung og har angst, har du formentlig mange bekymringstanker. Tilsvarende fylder bekymringer i dit hoved, hvis du er far eller mor til et barn, som med psykisk sårbarhed. Du kan lære at skrue ned for bekymringstanker.

Første skridt er at lære at holde små pauser i hverdagen, hvor du lukker øjnene, trækker vejret dybt ned i maven og lægger mærke til alt det, der sker indeni dig. Når du gør det, har du nemlig mulighed for at genkende bekymringerne som tanker, og allerede derved vil du erfare, at de ikke fylder på helt samme måde. 

Glæde og håb

Jeg kombinerer samtaleterapi, kropsbehandling, fokus på vejrtrækning og introducerer dig til mindfulness-praksis – i den kombination, der passer præcis til dig og med det mål at øge din evne til nærvær og ro, hvad du end står i.

Uanset hvor voldsomt og svært dit liv lige nu kan forekomme, kan du lære at være fuldt til stede uden at blive oversvømmet af tanker og følelser. Du vil erfare, at det mangedobler dine handlemuligheder og giver plads også til glæde og humor og håb – alt det som træder i baggrunden, når vi er plaget af bekymringer.

Unges tankemylder

Blandt mine klienter er mange unge, der er i gang med udredning for mulig psykisk lidelse. Jeg har også unge klienter, som har fået en eller flere diagnose og behandlingstilbud og ønsker et supplement til den hjælp, de har til rådighed i psykiatrien. Mange kommer med et ønske om et alternativ eller et supplement til at dæmpe svære tanker med medicin.

Jeg har også mange unge til behandling, som føler sig velfungerende og i mental trivsel, men alligevel bekymrer de sig tit og meget og har ofte tankemylder Og det piner dem.

De lærer hos mig at se på deres tanker som tanker og at ‘være venner’ med dem. Nogle venner ser man tit og lytter meget til og lader sig inspirere af. Andre får man det nogen gang værre af at være sammen med.

Tanketrykket letter

At kunne begynde at genkende tanker som fænomener, man kan observere og ikke behøver at identificere sig med falder heldigvis mange unge let. Når de tager tankepauser i hverdagen og mærker mere efter i kroppen, begynder tanketrykket i reglen at lette.

Nogle vælger en opfølgende behandling i ny og næ for at fastholde den opnåede læring. Tanker er stærke, og vores hjerner er programmeret til at lytte til dem, så det kræver et vedholdende fokus at tilgå dem som det, de er: bare tanker.

Søvnløse forældre

Jeg arbejder med mange forældre til unge i psykisk krise, som opsøger mig, fordi de godt ved, at det ikke gavner deres barn, at de bekymrer sig. Men de kan ikke lade være. Så deres barn lider, og det gør de også selv, og det gør kun alles lidelse større.

Mange forældre kender til at ligge vågen om natten på grund af bekymring for, hvad der sker deres børn. Som forælder til et barn, der lider psykisk, kan bekymringer være en konstant tankestrøm, der kører dag og nat.

Det kræver mere end en beslutning at slippe tankerne. Det kræver, at både krop og hoved tør give slip. Og det er der heldigvis særdeles effektive metoder til: i en behandling hos mig indgår samtale, fysiske øvelser og kropsbehandling i et miks, der er afstemt til netop dit behov.

Pauser åbner veje

Det vigtigste mål, når jeg behandler bekymrede forældre er at lære dem at holde pauser i dagens løb, hvor de vender opmærksomheden ind i egen krop og mod vejrtrækningen. Det lyder – og er – enkelt – men både krop og hoved skal vænne sig til det, så det arbejder vi med i behandlingen.

Du vil erfare, at du godt kan være en glad forælder til et barn i psykisk krise. At pause og trække vejret og mærke indad i kroppen vil gradvist kunne gøre dig mere ‘tankeløs’ – ikke forstået som kynisk og ligeglad, men du bliver mindre identificeret med tænkning. Mere glad. Og dermed viser du samtidig dit barn, at der er veje ud af bekymringstanker, når de opstår.

Vigtig psykoedukation

Jeg har indsigt i psykiske lidelser og diagnoser, herunder skizotypi, angst, ADHD og PTSD og inddrager løbende psykoedukation i mine behandlinger af både unge med psykisk sårbarhed og deres pårørende. Ved at kende og forstå og acceptere det særlige ved egen psykisk sårbarhed bliver det muligt at give sig selv gode rammer om studieliv, arbejdsliv og i relationer. Og at indvi familie, venner og kærester i, hvordan man har det.

Der er mange som mig

Psykoedukation er med til at gøre psykisk sårbarhed mindre individuel: Der er mange andre unge, der har det på samme måde, og som har lært sig selv og sårbarheden godt at kende, og som lever godt med den.

Jeg arbejder med at give mine unge klienter blik for, at det ikke kun er skidt at være sårbar. De får via både samtaleterapi og kropsbehandling øje på, hvordan deres form for psykisk sårbarhed også rummer styrker og er med til at berige deres liv.

Lang erfaring

  • Driver Preisler Terapi – kombineret psykoterapi og kropsbehandling
  • Uddannet krops- og psykoterapeut fra Gershøj Instituttet i 2017
  • Modtager løbende supervision
  • Efteruddanner og opkvalificerer mig løbende inden for behandling af psykiatriske lidelser og kropsbehandling 
  • Driver også medievirksomheden Preisler.com, som leverer journalistiske artikler til en række medier og løser analyse- og formidlingsopgaver om blandt andet trivsel blandt sårbare børn og unge. Blandt mine kunder er organisationer og fonde.
  • Journalistuddannelse fra Danmarks Journalisthøjskole i 1992
  • Jeg er 57 år og har to voksne børn.

Foto: Flickr/Giuseppe Milo
Fotograf Giuseppe Milo, Flickr